روان‌نما
انجمن روان‌نمای فارسی زبانان

چگونه ذهن خود را تغییر دهیم

کتاب «چگونه ذهن خود را تغییر دهیم» یکی از نوشته‌های روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی محبوب دنیای علمی، مایکل پولان است. این کتاب در سال ۲۰۱۸ در آمریکا به چاپ رسیده است و توسط سوما به فارسی روان در ۳۲۴ صفحه ترجمه شده‌است.
چگونه ذهن خود را تغییر دهیم

کتاب چگونه ذهن خود را تغییر دهیم یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه روان‌نما است. مطالب آن با توجه به دیدگاه شکاک مایکل پولان تا حدی به شیوه علمی بیان شده‌است. همچنین نویسنده تلاش کرده که محتوای غیرقابل‌بیان تجربه‌های روان‌نما را به شیوه‌ای جذاب و داستان‌گونه، بیان کند. در ادامه خود نویسنده تجربه‌های روان‌نمای خود را به اشتراک می‌گذارد که به جذابیت داستانی کتاب افزوده است.

پولان در ابتدا به دنبال پاسخ این سوال است که چرا پژوهش‌های دانشگاهی با دو داروی روان‌نما یعنی ال‌اس‌دی و سیلوسایبین که در دو دهه 1950 و 1960 با سرعت انجام می شدند در در اواخر دهه 1960 تقریبا به طور ناگهانی متوقف شدند به نظر او مقصر دانستن تیموتی لیری و تبلیغات پر شور او پاسخ ساده‌انگارانه‌ای به این سوال است.

به زعم پولان اوایل قرن جدید رنسانس این پژوهش‌ها از دانشگاه هاپکینز آغاز شده‌است. او در جستجوی خود به سراغ افرادی رفته که در این حوزه پژوهش می‌کنند. همچنین مصاحبه‌هایی نیز با برخی از شرکت‌کننده های پژوهش‌ها انجام داده که کتاب او را خواندنی‌تر کرده است. همان‌طور که در زیر عنوان «چگونه ذهن خود را تغییر دهیم» آمده، پولان به دو مشکل مهم و جهان‌شمول روان‌پزشکی امروزی یعنی افسردگی و اعتیاد با تفصیل بیشتری وارد شده و از احتمال درمان این اختلالات در آینده با استفاده از داروهای روان‌نما می‌گوید. او در کنار آن به مساله مرگ هم پرداخته. و این که چگونه می‌توان به انسان‌ها در پایان زندگی و پذیرفتن مرگ خودشان کمک کرد.

این کتاب توسط سوما،‌ از اعضای تیم روان‌نما، ترجمه شده است و به زودی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

دانلود بخشی از کتاب.

Soma
Soma