روان‌نما
انجمن روان‌نمای فارسی زبانان

سیلوسایبین و تجارب معنوی

سیلوسایبین و تجارب معنوی

این متن چکیده‌ای از مقاله‌ای با عنوان «سیلوسایبین می تواند موجب تجارب معنوی گردد که دارای معنای شخصی اساسی، پایدار و اهمیت عرفانی است.» است که در سال ۲۰۰۶ در دپارتمان روان‌پزشکی و علوم رفتاری دانشگاه جانز هاپکینز و توسط پژوهشگران (R. R. Griffiths & W. A. Richards & U. McCann & R. Jesse) به انجام رسیده. این مطالعه در مجله اسپرینگر منتشر شده و تا کنون ۷۵۶ ارجاع به آن داده شده است و جزء معتبرترین تحقیقات در این زمینه محسوب می‌شود.

سیلوسایبین و تجارب معنوی

این مطالعه، با استفاده از روش تحقیق «دوسوکور» اثرات حاد و بلند مدت یک دوز بالای سیلوسایبین را در مقایسه با دارونمای متیل‌فنیدات در ۳۶ شرکت ‌کننده بزرگسال سالم بدون سابقه مصرف روان‌نما که به‌طور مرتب در فعالیت‌های معنوی شرکت می‌کردند، بررسی کرده است. در طی این تحقیق، سیلوسایبین باعث تجاربی شبیه به تجارب معنویی گردید که توسط شرکت‌کنندگان بسیار معنی‌دار و مهم ارزیابی شدند. ٪۶۱ از شرکت‌کنندگان تجربه معنوی کاملی بعد از سیلوسایبین داشتند. این اثرات مثبت در نگرش، خلق و رفتار تا ۲ ماه پس از جلسه نیز ادامه داشت. این یافته‌ها نشان می‌دهد که سیلوسایبین می‌تواند تحت شرایط کنترل‌شده منجر به تجارب معنوی گردد.

سیلوسایبین چیست؟

سیلوسایبین یک ترکیب طبیعی است که از قارچ‌های روان‌نما گرفته می‌شود و از قرن‌ها پیش در برخی فرهنگ‌ها برای اهداف پیش‌گویی، تفسیر خواب و همچنین مناسک مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. سیلوسایبین از طریق گیرنده‌های سروتونینی اثر کرده و باعث تغییرات گسترده‌ای در ادراک، شناخت، عواطف و حس‌ها می‌گردد. تحقیقات اولیه بالینی در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بدون توجه به نقش محیط و آمادگی روانی انجام می‌شد و اثرات سوء و اضطراب‌آور سیلوسایبین را گزارش کرده است. اما مطالعات بعدی که شامل آمادگی و حمایت بیشتری بودند، اثرات مثبت بالاتری ارائه کردند. در این مطالعه، محقق سعی دارد با استفاده از روش‌های دقیق بالینی، اثرات حاد و بلندمدت سیلوسایبین را بررسی کرده تا به درک بهتری از مکانیسم‌های عصبی و پیامدهای احتمالی این تجارب برسد.

روش انجام آزمایش

۳۶ شرکت‌کننده بزرگسال سالم بدون سابقه مصرف روان‌نما که به‌طور مرتب در فعالیت‌های معنوی شرکت می‌کردند، در ۲ یا ۳ جلسه با فواصل ۲ ماهه به‌طور تصادفی سیلوسایبین (۳۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم) یا متیل‌فنیدات (۴۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم) دریافت کردند. جلسات ۸ ساعته در محیطی آرام و زیبا با حضور دو روان‌درمانگر انجام می‌شد و شرکت‌کنندگان تشویق به استفاده از چشم‌بند و تمرکز بر تجارب درونی می‌شدند. در طول جلسه، فشارخون، ضربان قلب و ارزیابی‌های روان‌درمانگر به ثبت می‌رسید و ۷ ساعت بعد، پرسشنامه‌های تجربه مواد و معنویت تکمیل می‌شدند. 

 

۲ ماه بعد، پرسشنامه‌هایی درباره تغییرات در نگرش، خلق و رفتار و همچنین مقیاس‌های استاندارد شخصیت، خلق و معنویت تکمیل شدند. ناظران انتخاب‌شده از جامعه نیز تغییرات رفتاری شرکت‌کنندگان را ۲ ماه بعد ارزیابی کردند.

نتایج آزمایش

در بررسی‌های حین آزمایش، فشارخون و ضربان قلب برای هر دو دارو افزایش یافت. اما سیلوسایبین تغییرات خلقی بیشتر و احساس فاصله از واقعیت بیشتری ایجاد کرد. ٪۶۱  شرکت‌کنندگان (۲۲ نفر) تجربه معنوی کاملی بعد از سیلوسایبین داشتند در حالی‌ که تنها ٪۱۱  (۴ نفر) چنین تجربه‌ای بعد از متیل‌فنیدات داشتند. پرسشنامه‌های ۷ ساعت بعد نیز نشان دادند که سیلوسایبین باعث تجارب روان‌نما و معنوی بسیار بیشتری نسبت به متیل‌فنیدات شده است. ۲ ماه بعد، شرکت‌کنندگان تجربه با سیلوسایبین را بسیار معنی‌دارتر و معنوی‌تر از متیل‌فنیدات گزارش کردند. ٪۶۷ آن را جزو ۵ تجربه بسیار معنی‌دار زندگی و ٪۳۳ معنوی‌ترین تجربه زندگی خود دانستند. همچنین تغییرات مثبت پایداری را در نگرش، خلق و رفتار گزارش کردند که توسط ناظران نیز تایید شد. 

این مطالعه نشان می‌دهد که سیلوسایبین در شرایط کنترل‌شده می‌تواند منجر به تجربه معنوی عمیقی شبیه به تجارب معنوی کلاسیک شود که توسط افراد بسیار معنی‌دار و مهم تلقی می‌شود و با تغییرات مثبت پایدار در زندگی همراه است. این یافته‌ها نه تنها مطالعات قبلی در مورد اثرات معنوی سیلوسایبین را تایید می‌کند بلکه در عین حال نشان می‌دهد که می‌توان سیلوسایبین را به طور ایمن و تحت نظارت در افراد سالم مصرف کرد. این نتایج می‌تواند به درک مکانیسم‌های عصبی تجارب معنوی و عوامل موثر بر آن‌ها کمک کند. همچنین پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت این تجارب و ارتباط آن‌ها با سلامت روان را روشن می‌سازد. 

 

پرواضح است که در خصوص روان‌نماها  باید احتمال عوارض و سومصرف در شرایط غیرکنترل‌شده را نیز در نظر گرفت.

درصورت تمایل به مطالعه بیشتر، اصل این مقاله را میتوانید در این آدرس پیدا کنید:

Psilocybin can occasion mystical-type experiences having substantial and sustained personal meaning and spiritual significance

همچنین یکی از قسمتهای پادکست زمین به بررسی این مقاله اختصاص یافته است که میتوانید آنرا در نرم افزارهای پادگیر پیدا کنید:

زمین پادکست – تجربه عرفانی و معنوی