روان‌نما
انجمن روان‌نمای فارسی زبانان

ال اس دی (LSD)

ال اس دی

LSD چیست؟

ال اس دی (LSD) یک ماده شیمیایی نیمه‌مصنوعی است که اثرات روان‌نمای قوی دارد. در فرهنگ روان‌نماها، LSD معمولا با نام اسید نیز شناخته می‌شود.


تجربه LSD چگونه است؟

مایع حاوی «ال اس دی» روی کاغذهای مربع کوچک و تب‌های جاذب، خشک و مصرف می‌شود. به این ترتیب که کاغذها خشک می‌شوند و سپس از طریق قرار دادن روی زبان به صورت خوراکی مصرف می‌شوند. برگه‌های LSD اغلب دارای نمادها یا الگوهای کارتونی کوچک هستند. این ماده همچنین ممکن است به شکل قرص یا کپسول بلعیده شود. تجربه «ال اس دی» می‌تواند جلوه‌های بصری قوی، تغییرات در ادراک، تحریف‌های زمانی و بینش عمیق شخصی القا کند.


تاریخچه LSD

LSD یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد روان‌نما است و اغلب با جنبش پادفرهنگ هیپی‌ها در دهه 1960 مرتبط است.  اولین بار آلبرت هافمن، شیمیدانی که برای یک شرکت داروسازی کار می‌کرد، «ال اس دی» را در سال 1938سنتز کرد. هافمن به دنبال یک ماده رقیق‌کننده خون بود که به طور تصادفی مقداری از ماده‌ای که خودش ساخته بود را مصرف کرد و به خواص روان‌نمای آن پی برد. با این حال، در سال‌های اخیر، LSD به‌عنوان ماده‌ای که پتانسیل قوی برای درون‌نگری، تحول شخصی و درمان افسردگی دارد، بازگشته است.


ایمنی LSD

«ال اس دی» پس از قارچ سیلوسایبین در زمره کم‌ضررترین داروها قرار گرفته است. عملا اوردوز LSD از نظر فیزیکی غیرممکن است و این ماده اعتیادآور نیست. برخلاف اطلاعات نادرست و تبلیغات ترسناک باقی مانده از جنگ علیه مواد مخدر، LSD افراد را دیوانه نمی‌کند (اگرچه، مانند سایر داروهای روان‌نما، اگر مصرف‌کننده دارای سابقه خانوادگی یا فردی روان‌پریشی باشد، باید احتیاط کند). در واقع، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف روان‌نماها به جای اینکه باعث ایجاد ناراحتی روانی شوند، به احتمال زیاد آن را کاهش می‌دهند. در عین حال، شرایط ایمنی که برای همه روان‌نماها اعمال می‌شود، در مورد «ال اس دی» نیز صدق می‌کند.


ایمنی فیزیکی

همانطور که در بالا ذکر شد، موارد مربوط به مصرف بیش از حد فیزیکی LSD تقریبا وجود ندارد. یک مورد از ایست قلبی در ارتباط با LSD گزارش شده است، اما این فرد سابقه بیماری داشته است و مشخص نیست که چگونه و چرا حمله قلبی اتفاق افتاده است.

سایر نگرانی‌های ایمنی، مربوط به تحریف زمان، مکان و ایگو هستند که در طول سفر LSD رخ می‌دهد. این احتمال وجود دارد که مصرف‌کننده در طول سفر «ال اس دی» احساس شکست‌ناپذیری کند و ممکن است رفتار مخاطره‌آمیزی مانند راه رفتن در ترافیک یا پریدن از یک بالکن مرتفع از او سر بزند. به این دلیل بودن در محیطی امن و همراه بودن با یک راهنمای قابل اعتماد کاملا ضروری است، به خصوص اگر دوز بالا مصرف کنید.


خطرات فیزیکی دیگر مرتبط با «ال اس دی» این است که این ماده با مواد دیگر مخلوط شده باشد یا اصلا LSD نباشد. موارد جداگانه‌ای از جراحت و مرگ در ارتباط با افرادی وجود دارد که داروهای دیگری مانند 25b-NBOMe مصرف می‌کردند، در حالی که باور داشتند که ماده مصرفی آنها LSD بوده است. همیشه مواد را از منابع قابل اعتماد و مطمئن تهیه کنید.


ایمنی روانی

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه داروهای روان‌نما، از جمله LSD، در افراد سالم باعث روان‌پریشی می‌شوند در دست نیست. در عین حال، روان‌نماها می‌توانند باعث بروز روان‌پریشی نهفته در برخی افراد آسیب‌پذیر شوند. افرادی که سابقه روان‌پریشی یا بیماری‌های روانی جدی مثل اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی دارند، باید مراقب مصرف هر نوع روان‌نما از جمله «ال اس دی» باشند. توصیه می‌شود که با دوز بسیار کم شروع کنید و واکنش فرد را قبل از مصرف دوزهای بالاتر ارزیابی کنید.

ال اس دی (LSD)

علم LSD

LSD از لیسرژیک اسید یا لیسرژیک‌اسیددی اتیل‌آمید ساخته می‌شود. LSD به شکل مصنوعی یا به صورت کریستال تولید می‌شود و سپس با سایر مواد غیرفعال مخلوط می‌شود یا به صورت مایع تولید می شود. این ماده بی‌بو، بی‌رنگ و بدون طعم است. در طبیعت، اسید لیسرژیک به طور طبیعی در ارگوت، قارچی که روی جوی دو سر و سایر غلات رشد می کند، یافت می‌شود.

 

LSD ترکیبی از یک خانواده شیمیایی از آلکیل‌آمین‌های ایندول است که همه آنها حاوی تریپتامین هستند. جزء فعال LSD مانند قارچ سیلوسایبین و N,N-دی متیل تریپتامین (DMT)، ترکیب فعال در آیوواسکا، با گیرنده‌های سروتونین در مغز تعامل دارد.

 

اگرچه اثرات بصری و پتانسیل این ماده برای کسب بینش می‌تواند مشابه مواد دیگر باشد، LSD به سرعت سیلوسایبین یا DMT در بدن تجزیه نمی‌شود. این بدان معنی است که تجربه LSD به طور قابل توجهی طولانی‌تر از سایر مواد است. یک سفر معمولی LSD در مقایسه با سیلوسایبین (4-6 ساعت) و آیوواسکا (4-8 ساعت) حدود 12 ساعت است.

منبع: Psychedelic Experience

(با اندکی ویرایش)